Amerikkalaiset maksoivat eniten hotelliöistään Suomessa vuoden 2015 ensimmäisellä puolivuotiskaudella

• Hotels.com Hotel Price Index vertaili ulkomaalaisten matkailijoiden Suomessa vuoden 2015 alkupuoliskolla maksamia yökohtaisia keskihintoja 22 lähtömaan kesken. Eniten majoitukseen käyttivät amerikkalaismatkailijat, kun taas kiinalaisten maksama yökohtainen hinta kohosi eniten.
  • Eniten laskivat venäläisten ja brasilialaisten maksamat keskihinnat, jotka molemmat putosivat 11 % vuoden 2014 ensipuoliskoon verrattuna.

Helsinki, 25. syyskuuta, 2015 – Suomalaisesta hotelliyöstä parhaan hinnan maksoivat vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana amerikkalaisvieraat, kertoo uusin Hotels.com™ Hotel Price Index™ (HPI™). Amerikkalaisten maksama yökohtainen keskihinta nousi 7 % vuoden 2014 ensipuoliskolta ja oli 125 euroa.

Kiinalaisten maksama keskihinta suurimmassa nousussa

Jenkkien jälkeen seuraavaksi eniten maksoivat norjalaiset ja britit. Molemmat jättivät suomalaisten majoitusliikkeiden kassaan keskimäärin 123 euroa yöltä.

Kiinalaisten maksama yökohtainen keskihinta kohosi vertailussa eniten. Kun kiinalaisvieraat pulittivat vuoden 2014 ensipuoliskolla hotelliyöstä Suomessa keskimäärin 103 euroa, nousi summa vuoden 2015 ensimmäisinä kuutena kuukautena 120 euroon eli 17 %.

Venäläisten maksama keskihinta laski 11 %

Vertailun suurimmat laskut tapahtuivat venäläisten ja brasilialaisten matkailijoiden kohdalla: molempien hotelliyöstä maksama keskihinta laski 11 %. Brasilialaiset löytyivät vertailun 14. sijalta 112 eurolla per yö ja venäläiset hieman alempaa 18. sijalta 103 euron yökohtaisella hinnalla.

Listan kärjen ja häntäpään erotti 25 euroa: vertailun matalinta yökohtaista keskihintaa maksaneet virolaiset jättivät hotelliin 100 euroa vuorokaudelta. Virolaisten maksama yökohtainen keskihinta nousi 10 %.

Tarkastelluista 22 kansallisuudesta kymmenen maksoi enemmän ja kaksitoista vähemmän vuoden 2015 alkupuoliskolla kuin samalla jaksolla vuonna 2014.

• Kaikki tiedotteessa ilmoitetut hinnat ovat ulkomaalaisten matkaajien Suomessa hotellihuoneesta maksamia yökohtaisia keskihintoja ajalta 1.1.2015–30.6.2015, joten muutokset ovat mahdollisia. Vertailukohtana on käytetty vuoden 2014 ensimmäisen kuuden kuukauden maksettuja keskihintoja.
  • Verot sisältyvät ilmoitettuihin hintoihin.
  • Kaikki hinnat on pyöristetty lähimpään täyteen euroon ja prosenttiluvut lähimpään prosenttiyksikköön.

Lisätietoja ja raportin muilla valuutoilla löydät osoitteesta www.hotel-price-index-com

Taulukko 1. Ulkomaalaisten matkaajien Suomessa hotellihuoneesta maksamat yökohtaiset keskihinnat vuoden 2015 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana, vertailukohtana vuoden 2014 sama ajanjakso.

Sija Kansallisuus Vuoden 2015 ensimmäiset 6 kk Vuoden 2014 ensimmäiset 6 kk Prosentuaalinen muutos
1. Yhdysvallat 125 € 117 € 7 %
21. Italia 102 € 108 € -5 %
22. Viro 100 € 91 € 10 %

Tietoja Hotels.comista

Hotels.com on Hotels.com L.P.:n operoima majoitusalan johtava verkkovarauspalvelu, jonka satojatuhansia majoituksia sisältävään valikoimaan kuuluu niin kansainvälisiä hotelliketjuja ja all-inclusive-majoituksia kuin paikallisia B&B-majapaikkojakin. Näistä kaikista löytyy täydellisen majoittumiskokemuksen varaamiseen tarvittavat tiedot.

Hotels.com aloitti puhelinpalveluna vuonna 1991. Palvelun verkkosivut avattiin Yhdysvalloissa vuonna 2002 ja ensimmäinen kansainvälinen verkkosivusto Iso-Britanniassa myöhemmin samana vuonna. Nykyään Hotels.comilla on maailmanlaajuisesti jo 85 verkkosivustoa Euroopassa, Pohjois- ja Latinalaisessa Amerikassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella, Lähi-idässä ja Etelä-Afrikassa; suurin osa näistä sivustoista on käännetty paikallisille kielille. Sivuilta löytyvät yli 15 miljoonaa arvostelua hotelleissa majoittuneilta asiakkailta varmistavat, että asiakkaille on tarjolla runsaasti tietoa varausta tehdessään.

Hotels.com Rewards™ -kanta-asiakasohjelma on saatavilla kaikilla markkina-alueilla ja asiakkaat voivat sen kautta ansaita yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Kanta-asiakasohjelmaa koskevat Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja rajoitukset. Palkintoöitä voi kerryttää yli 200 000 hotellissa ja niitä voi lunastaa yli 145 000 hotellissa ilman rajoituksia. Hotels.comin viimeisin innovaatio on Salaiset hinnat, mikä tarjoaa tuhansittain erikseen neuvoteltuja hintoja ja vain jäsenille osoitettuja tarjouksia, joiden ansiosta kanta-asiakasohjelman jäsenet, mobiilisovelluksen käyttäjät ja uutiskirjeen tilaajat voivat säästää entistä enemmän.

Hotels.comin Parhaan hinnan takuu tarkoittaa, että jos asiakas löytää jo maksetun hotellivarauksen halvemmalla muualta, Hotels.com hyvittää hintojen välisen erotuksen. Tätä takuuta koskevat Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja rajoitukset.

Matkailijat voivat tehdä varauksen verkossa tai puhelimitse soittamalla asiakaspalveluun. Hotels.comin mobiilisovellus, jonka kautta asiakkaat voivat tehdä varauksia nopeasti matkan aikana ja pääsevät käsiksi jopa 20 000 viime hetken tarjoukseen, on myös ladattavissa älypuhelimille ja tableteille osoitteesta www.hotels.com/deals/mobile.

Hotels.com, L.P. on osa Expedia, Inc. -yhtiötä, joka on maailman johtavia matkailuyhtiöitä ja jonka portfolioon kuuluu alan tunnetuimpia brändejä. Seuraa Hotels.comia Facebookissa ja Twitterissä.

© 2015 Hotels.com, L.P. Hotels.com, Se selkeä valinta, Hotel Price Index, HPI ja Hotels.com logo ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä tai Hotels.com, L.P.:lle kuuluvia tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa. Kaikki muut tavaramerkit ovat omistajiensa omaisuutta.

Seuraa Hotels.comia sosiaalisen median kanavissa:

Medialle:
Viestintätoimisto AC-Sanafor

Puh: +358 50 3720 661

S-posti: lehdisto@hotels.com

Emily Zazado

Puh: +1 693 351 131

S-posti: v-emzazado@hotels.com

Tämän lehdistötiedotteen sisältö on ajantasaista julkaisun aikaan, mutta muutokset ovat mahdollisia.