Suomen pääkohteista suurin hinnannousu Jyväskylässä, Lahti entistä edullisempi

• Hotellihuoneista maksetut hinnat vaihtelivat suhteellisen vähän ulkomaalaisten eniten suosimissa Suomen-kohteissa vuoden 2015 ensipuoliskolla.
  • Eniten keskihinta nousi Jyväskylässä ja Oulussa ja laski puolestaan Lahdessa.
  • Ulkomaalaisten keskuudessa suosituimmassa vierailukohteessa, Helsingissä, maksettu yökohtainen keskihinta pysyi muuttumattomana 114 eurossa per yö.

Helsinki, 17. syyskuuta 2015 – Ulkomaalaisten matkailijoiden eniten suosimissa suomalaiskaupungeissa nähtiin vuoden 2015 ensipuoliskolla pieniä vaihteluja hotellihuoneista maksetuissa yökohtaisissa hinnoissa. Kaikkien matkaajien maksama keskihinta kohosi Suomessa prosentilla 111 eurosta 112 euroon. Tiedot käyvät ilmi Hotels.com™-brändin tuoreimmasta Hotel Price Index™ -raportista (HPI™), joka vertasi vuoden 2015 ja 2014 ensimmäisten puolivuotisten lukuja.

Suurimmat hintojen nousut Keski- ja Pohjois-Suomessa

Ulkomaalaisten matkaajien Suomen-kohteiden kärkikymmeniköstä keskihinta kohosi kuudessa, pysyi muuttumattomana yhdessä ja laski vain kolmessa. Eniten luvut nousivat HPI:ssa tarkastelluista suomalaiskaupungeista Jyväskylässä, jossa 95 euron maksettu keskihinta kasvoi 11 % 105 euroon.

Myös Oulussa majoituksen keskihinta kipusi kymmenellä eurolla 106 euroon, joka vastasi 10 % nousua vuoden 2014 alkupuoliskoon verrattuna.

Hinnat laskivat hieman Lahdessa ja Maarianhaminassa

Laskut olivat Suomen kärkikohteissa vielä nousujakin maltillisempia. Selkein pudotus nähtiin Lahdessa, jossa 6 % lasku toi keskihinnan 85 euroon vuoden 2015 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Lahti oli kärkikymmenikön edullisin. Suosituimmista kohteista Maarianhamina oli kaupunki, jossa matkailijat maksoivat eniten, vaikka vuoden 2014 alkupuoliskon 140 euroa laski uusimmassa HPI-vertailussa 5 % 134 euroon.

Muista merkittävistä kohteista pääkaupunki Helsinki pysytteli muuttumattomana 114 eurossa. Turussa ja Tampereella maksettu keskihinta oli molemmissa vuoden ensipuoliskolla 110 euroa: Turussa tämä tarkoitti 6 % nousua, kun taas Tampereella lukema merkitsi 1 % notkahdusta vuoden 2014 alkupuoliskoon verrattuna.

Suosituimpien kohteiden kärkeen lukeutuivat myös Vaasa, Rovaniemi ja Kuopio, joista jokaisessa hotellihuoneesta maksettu keskihinta kipusi kohtuulliset 4 %.

• Kaikki tiedotteessa ilmoitetut hinnat ovat kotimaisten ja ulkomaisten matkaajien Suomessa maksamia yökohtaisia keskihintoja ajalta 1.1.2015–30.6.2015, joten muutokset ovat mahdollisia. Vertailukohtana on käytetty vuoden 2014 ensimmäisen kuuden kuukauden maksettuja keskihintoja.
  • Verot sisältyvät ilmoitettuihin hintoihin.
  • Kaikki hinnat on pyöristetty lähimpään täyteen euroon ja prosenttiluvut lähimpään prosenttiyksikköön.

Lisätietoja ja raportin muilla valuutoilla löydät osoitteesta www.hotel-price-index-com

Taulukko 1. Ulkomaan matkaajien 10 suosituinta Suomen-kohdetta ja niissä hotellihuoneesta maksettujen yökohtaisten keskihintojen muutokset vuoden 2014 ensipuoliskolta vuoden 2015 ensipuoliskoon (vertailussa otettu mukaan niin kotimaisten kuin ulkomaisten matkailijoiden maksamat hinnat).

Sija Kohde Vuoden 2015 ensimmäiset 6 kk Vuoden 2014 ensimmäiset 6 kk Suhteellinen muutos
1. Helsinki 114 € 114 € 0 %
2. Turku 110 € 104 € +6 %
3. Tampere 110 € 111 € -1 %
4. Oulu 106 € 96 € +10 %
5. Rovaniemi 107 € 103 € +4 %
6. Maarianhamina 134 € 140 € -5 %
7. Vaasa 110 € 105 € +4 %
8. Jyväskylä 105 € 95 € +11 %
9. Lahti 85 € 91 € -6 %
10. Kuopio 113 € 109 € +4 %
Koko maa 112 € 111 € +1 %

Tietoja Hotels.comista

Hotels.com™ on Hotels.com L.P.:n operoima majoitusalan johtava verkkovarauspalvelu, jonka satojatuhansia majoituksia sisältävään valikoimaan kuuluu niin kansainvälisiä hotelliketjuja ja all-inclusive-majoituksia kuin paikallisia B&B-majapaikkojakin. Näistä kaikista löytyy täydellisen majoittumiskokemuksen varaamiseen tarvittavat tiedot.

Hotels.com aloitti puhelinpalveluna vuonna 1991. Palvelun verkkosivut avattiin Yhdysvalloissa vuonna 2002 ja ensimmäinen kansainvälinen verkkosivusto Iso-Britanniassa myöhemmin samana vuonna. Nykyään Hotels.comilla on maailmanlaajuisesti jo 85 verkkosivustoa Euroopassa, Pohjois- ja Latinalaisessa Amerikassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella, Lähi-idässä ja Etelä-Afrikassa; suurin osa näistä sivustoista on käännetty paikallisille kielille. Sivuilta löytyvät yli 15 miljoonaa arvostelua hotelleissa majoittuneilta asiakkailta varmistavat, että asiakkaille on tarjolla runsaasti tietoa varausta tehdessään.

Hotels.com Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelma on saatavilla kaikilla markkina-alueilla ja asiakkaat voivat sen kautta ansaita yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Kanta-asiakasohjelmaa koskevat Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja rajoitukset. Palkintoöitä voi kerryttää yli 200 000 hotellissa ja niitä voi lunastaa yli 145 000 hotellissa ilman rajoituksia. Hotels.comin viimeisin innovaatio on salaiset hinnat, mikä tarjoaa tuhansittain erikseen neuvoteltuja hintoja ja vain jäsenille osoitettuja tarjouksia, joiden ansiosta kanta-asiakasohjelman jäsenet, mobiilisovelluksen käyttäjät ja uutiskirjeen tilaajat voivat säästää entistä enemmän.

Hotels.comin Parhaan hinnan takuu tarkoittaa, että jos asiakas löytää jo maksetun hotellivarauksen halvemmalla muualta, Hotels.com hyvittää hintojen välisen erotuksen. Tätä takuuta koskevat Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja rajoitukset.

Matkailijat voivat tehdä varauksen verkossa tai puhelimitse soittamalla asiakaspalveluun. Hotels.comin mobiilisovellus, jonka kautta asiakkaat voivat tehdä varauksia nopeasti matkan aikana ja pääsevät käsiksi jopa 20 000 viime hetken tarjoukseen, on myös ladattavissa älypuhelimille ja tableteille osoitteesta www.hotels.com/deals/mobile

Hotels.com, L.P. on osa Expedia, Inc. -yhtiötä, joka on maailman johtavia matkailuyhtiöitä ja jonka portfolioon kuuluu alan tunnetuimpia brändejä. Seuraa Hotels.comia Facebookissa ja Twitterissä.

© 2015 Hotels.com, L.P. Hotels.com, Se selkeä valinta, Hotel Price Index, HPI ja Hotels.com logo ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä tai Hotels.com, L.P.:lle kuuluvia tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa. Kaikki muut tavaramerkit ovat omistajiensa omaisuutta.

Seuraa Hotels.comia sosiaalisen median kanavissa:

Medialle:
Viestintätoimisto AC-Sanafor

Puh: +358 50 3720 661

S-posti: lehdisto@hotels.com

Emily Zazado

Puh: +1 693 351 131

S-posti: v-emzazado@hotels.com

Tämän lehdistötiedotteen sisältö on ajantasaista julkaisun aikaan, mutta muutokset ovat mahdollisia.