THAIMAA, ESPANJA JA USA SUOMALAISTEN SUOSIKKIKOHTEITA 2017

Majoitusten hinnat nousivat maailmanlaajuisesti 2 % vuoden 2017 aikana, kertoo uusin Hotels.comin® Hotel Price Index™ -tutkimus (HPI™). Sitä ennen majoitusten hinnat olivat pysyneet tasaisina kolme vuotta. Maailmanlaajuisesta muutoksesta huolimatta suomalaiset matkailijat maksoivat* majoitusyöstään keskimäärin vähemmän lähes kolmasosassa suosikkikohteistaan, esimerkiksi Brasiliassa, Fijillä, Malediiveilla, Japanissa ja Arabiemiraateissa.

Perustamisvuonnaan 2004 HPI eli hotellihintaindeksi määriteltiin 100:ksi. Indeksimuodossa Hotels.comin on mahdollista esittää majoitusyön hinnan vuosittaiset vaihtelut ilman, että valuuttavaihtelut vääristävät lukuja.

Vuonna 2017 suomalainen maksoi sadassa ulkomaan suosikkikohteessaan huoneestaan keskimäärin 110 euroa, kun vuotta aiemmin hinta oli 104 euroa. Suomalaismatkailijat maksoivat vuonna 2017 majoituksestaan keskimäärin edellisvuotta enemmän Euroopan suosituissa lomakohteissa kuten Portugalissa (aiemmin 90 €, nyt 103 €), Kreikassa (aiemmin 90 €, nyt 101 €) ja Tšekissä (aiemmin 85 €, nyt 93 €).

Useimmissa Pohjoismaissa hinnat kuitenkin pysyivät ennallaan. Ruotsissa keskimääräinen hinta pysyi noin 128 eurossa, ja Tanskassa hinnat nousivat vain 1 % (aiemmin 151 €, nyt 152 €). Norjassa suomalaismatkailijat maksoivat viime vuonna yöstään 11 % enemmän kuin vuonna 2016, kun hinnat nousivat keskimääräisestä 121 eurosta 134 euroon.

Thaimaassa majoitushinnat nousivat 8 % ja eräiden kaupunkien (esim. Phuket) hinnat jopa 13 %. Thaimaa vei silti voiton suomalaisten suosikkikohteena viime vuonna syrjäyttäen USA:n. Kolme Thaimaan kaupunkia (Bangkok, Pattaya ja Phuket) pääsivät suomalaisten sadan suosituimman kohteen joukkoon. Myös toiseksi suosituimmassa matkailukohteessa Espanjassa majoitusyön hinta nousi keskimäärin 7 % ja suosituissa kaupungeissa vieläkin enemmän, esimerkiksi Torremolinoksessa 17 % ja Valenciassa 16 %. Tämä ei kuitenkaan estänyt suomalaisia vierailemasta kohteissa.

Hotels.comin toimitusjohtaja Johan Svanström kertoo: “Maailmanlaajuinen majoitushintojen keskimääräinen kasvu sekä monien alueiden ennätykselliset kävijämäärät viestittävät vahvasta matkailutaloudesta ja siitä, että kuluttajat haluavat todella tutustua maailmaan. Kulttuuritapahtumat ovat siivittäneet matkailua vahvemmin kuin koskaan, sillä emme enää halua vain seistä tarkkailemassa tapahtumia vaan päästä osaksi niitä.”

Suomalaismatkailijoiden suosikkikohdemaat vuonna 2017 (kaupunkitilastot saatavilla)

Thaimaa 1 69 63 +8 %
Espanja 2 111 104 +7 %
USA 3 162 164 -1 %
Saksa 4 113 113 0 %
Italia 5 113 114 -1 %
Iso-Britannia 6 137 139 -1 %
Viro 7 98 90 +9 %
Ranska 8 123 118 +4 %
Ruotsi 9 128 128 0 %
Puola 10 76 76 0 %

Useissa eurooppalaiskohteissa, kuten Saksassa, Italiassa ja Isossa-Britanniassa, suomalaiset maksoivat majoituksesta saman verran tai vähemmän kuin vuonna 2016. Tämä voi selittää, miksi näiden maiden kaupungit olivat erittäin suosittuja suomalaisten keskuudessa. Useat kaupungeista kuuluivat ulkomaisten kaupunkikohteiden kymmenen kärkeen. Suomalaisten keskuudessa suosituin ulkomaan kohdekaupunki vuonna 2017 oli Tallinna.

Suomalaismatkailijoiden suosituimmat kaupunkikohteet ulkomailla 2017:

1.       Tallinna
2.       Lontoo
3.       Berliini
4.       Tukholma
5.       Rooma
6.       Bangkok
7.       Pattaya
8.       Phuket
9.       New York
10.   Pariisi

Suomalaisten vuoden 2017 sadasta suosituimmasta matkakohteesta eniten rahaa majoitukseen kului Aruballa: keskimäärin 341 euroa yöltä. Lähellä seurasivat Malediivit (272 €), Bahama (238 €) ja Barbados (225 €). Sitä vastoin vähiten maksettiin majoituksesta Madagaskarilla, jonka 34 euron yöpyminen oli valtava 53 %:n pudotus suomalaismatkailijoiden vuoden 2016 hinnoista. Myös Aasia tarjosi rahalle vastinetta, erityisesti Kambodža (44 €), Laos (48 €) ja Nepal (49 €).

Suomalaismatkailijoiden suosikkimaat, joissa majoituksesta maksettiin vähiten vuonna 2017:

Maa Sijoitus vuoden 2017 Top 100 -kohdelistauksessa Suomalaisen keskimääräinen hinta 2017 (euroissa) Suomalaisen keskimääräinen hinta 2016 (euroissa) Prosentuaalinen muutos edellisvuoteen*
Madagaskar 94 34 71 -53 %
Kambodža 43 44 43 +5 %
Laos 69 48 46 +4 %
Vietnam 81 49 44 +11 %
Thaimaa 26 55 58 -5 %
Latvia 74 58 56 +4 %
Tunisia 70 58 60 -3 %
Malesia 87 60 55 +10 %
Filippiinit 35 60 61 -1 %
Myanmar 53 61 72 -16 %

*Huom. luvut on pyöristetty lähimpään tasalukuun.

Vuonna 2017 Suomeen saapuneiden ulkomaalaisten matkailijoiden suosikkikohteina säilyivät Helsinki, Turku ja Tampere, vaikka Helsingin majoitus kallistuikin keskimäärin 5 % yöltä edellisvuoteen verrattuna. Inarissa hinnat nousivat 52 % vuodesta 2016, keskimääräisestä 121 euron yöhinnasta 184 euroon.

Ulkomaalaisten matkailijoiden suosituimmat kohdekaupungit Suomessa vuonna 2017:

1.       Helsinki
2.       Turku
3.       Tampere
4.       Rovaniemi
5.       Oulu
6.       Maarianhamina
7.       Vaasa
8.       Jyväskylä
9.       Kittilä
10.   Inari

Osoitteessa hpi.hotels.com/fi-2017 löytyy lisätietoa sekä raportit muutettuna eri valuuttoihin.

Loppu

Lisätietoja antaa Hotels.com® Pohjoismaiden tiedotusosasto sähköpostitse osoitteessa nora.maki@cohnwolfe.com tai puhelimitse numerossa +358 (0)41 433 1078.

Tietoa Hotel Price Index -raportista (HPI)
HPI on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Se tutkii, mitä kävijät todella maksoivat* majoituksestaan ja tarjoaa tärkeää tietoa hintojen muutoksista ja niiden syistä. Tutkimus perustuu Hotels.comin verkkosivustojen kautta tehtyihin varauksiin, jotka kohdistuvat satoihin tuhansiin eri majoitusvaihtoehtoihin ympäri maailman.

*Keskimääräinen hinta yöltä sisältäen verot ja maksut.

Tietoja – Hotels.com®

Hotels.com on ehdoton ykkösvalinta kaikille, jotka etsivät itselleen majapaikkaa. Rakastamme matkustamista ja tiedämme, että niin rakastat sinäkin. Siksi olemme tehneet majoituksen varaamisen sivustollamme hyvin helpoksi. Hotels.com tarjoaa tuhansia majoitusliikkeitä ympäri maailmaa 90 paikallissivustolla ja 41 kielellä. Etsitpä sitten laatua Luxemburgista, puumajoja Perusta tai kylpylöitä Kreikasta, löydät ne kaikki vain yhdellä napin painalluksella. Lisäksi palkitun kanta-asiakasohjelmamme avulla ansaitset nukkumalla palkintoöitä* ja saat välittömiä säästöjä esimerkiksi salaisilla hinnoilla… Mikä voisikaan olla parempaa? Myös varaamisesta tuli juuri entistä vaivattomampaa. Yli 25 miljoonan tarkistetun asiakaspalautteen ja yli 60 miljoonaa kertaa ladatun äärimmäisen helpon sovelluksen myötä voit olla varma, että löydät juuri sinulle parhaiten sopivan majoituksen.