5-stjerners superkjøp i januar, søndagsovernattinger og glemte «freebies»: Hotels.com gir deg 18 tips om hvordan du kan reise smart i 2018

OSLO, 24.01.2018 – Å ro i land et opphold på et fem-stjerners hotell til under 800 kroner natten må være en av de beste måtene å kurere dårlig januarstemning på. Ekspertene på Hotels.com™ deler sine tips og knep for å hjelpe deg med å finne de beste og rimeligste overnattingstilbudene, skaffe oppgraderinger og å åpne øynene dine for ting du ikke ante du kunne få med på kjøpet.
Reiseekspertene på Hotels.com gir deg nyttig innsideinformasjon ved å dele 18 av sine beste hotelltips for 2018 – blant annet bookingtips, praktisk informasjon om oppgradering samt mulige frynsegoder under oppholdet.
1. Januar er den billigste måneden å feriere i – så hvorfor ikke lyse opp den mørke tiden med et kjærkomment avbrekk på et flott hotell? Januar er en av de roligste reisemånedene, og derfor den perfekte anledningen til å gjøre en virkelig god handel. Hotels.com har funnet frem til ti fantastisk gode tilbud rundt omkring i verden, hvor du kan bo på fem-stjerners hotell for under 800 kroner per døgn!

De 10 beste januarkjøpene* fra Hotels.com
1. Algarve, Portugal – 5 stjerner Grand Muthu Oura View Beach Club fra 480 NOK per rom per natt. Luksusresort ved Albufeira med fantastiske utsikter over svømmebassenget, Oura Beach og Atlanterhavet.
2. Jakarta, Indonesia – 5 stjerner Alila Jakarta fra 481 NOK per rom per natt. Stilig boutique-hotell ved nasjonalmonumentet, bare ti minutters gange fra palasset ved Merdeka-plassen.
3. Marrakech, Marokko – 5 stjerner Riad Granvilier fra 443 NOK per rom per natt. Dette luksuriøse gjestehuset fra 1700-tallet ligger bare få skritt unna det berømte markedet Djeema-al-Fna.
4. Krakow, Polen – 5 stjerner Hotel Kościuszko fra 454 NOK per rom per natt. Unikt, klassisk hotell i utkanten av Krakow, med kasino og en tradisjonsrik restaurant.
5. Brasilia, Brasil – 5 stjerner Windsor Plaza Brasilia fra 583 NOK per rom per natt. Luksushotell ved Dom Bosco-helligdommen, med utendørs svømmebasseng, treningssenter og en deilig frokostbuffé.
6. Roma, Italia – 5 stjerner B&B L’Arca fra 514 NOK per rom per natt. Denne sjarmerende italienske B&B-en ved Borghese-galleriet er et virkelig kupp.
7. Istanbul, Tyrkia – 5 stjerner Wyndham Grand Istanbul Europe fra 567 NOK per rom per natt. Et hotell som har vunnet Hotels.com-prisen «Loved by Guests», med storbystemning, flott svømmebasseng og førsteklasses restaurant.
8. Al Ain, Abu Dhabi – 5 stjerner Hili Rayhaan by Rotana fra 761 NOK per rom per natt. Luksushotellet ligger midt i shoppingdistriktet i Al Ain og har et spa med full service.
9. Kuala Lumpur, Malaysia – 5 stjerner Seri Pacific Hotel Kuala Lumpur fra 521 NOK per rom per natt. Ligger vis-à-vis Putra World Trade Centre (PWTC) i byens viktigste handelsdistrikt.
10. Mendoza, Argentina – 5 stjerner Intercontinental Mendoza fra 657 NOK per rom per natt. Besøk denne livlige byen som er best kjent for sin vin, og bo midt i sentrum av begivenhetene på dette moderne hotellet med innendørs svømmebasseng og spa.

2. Søndagsnettene er vanligvis de rimeligste nettene å bo på et storbyhotell – De helgereisenede har forlatt byen, og mandagsrushet har ennå ikke begynt. Hoteller har ofte fantastiske tilbud for søndagsnettene, og det er også da du mest sannsynlig vil kunne få en oppgradering, siden hotellene gjerne har færre gjester.

3. Book på mobilen – Stadig flere reisende booker hotell på farten. Ifølge Hotels.com Mobile Travel Tracker¥ har 54 prosent av verdens hotellbrukere booket hotell på smarttelefonen sin, og tallet stiger. Det er heller ikke dumt, siden de gode spesialtilbudene ofte bare går til mobiltelefonbrukere.

4. Bo i forretningsdistriktet – Mange byer som er populære blant forretningsreisende, slik som Tokyo, London, Brussel og São Paulo, har fantastiske rompriser i helgene etter at forretningsklientellet har reist. Noen ganger kan du finne fem-stjerners hoteller for under tusen kroner natten.

5. Lojalitetsprogrammer – Det lønner seg faktisk å være lojal. Meld deg på lojalitetsprogrammer for å få tilgang til de beste prisene, rabattkuponger, bonusnetter og VIP-tjenester og -ekstratilbud. Hotels.com Rewards™ er unikt på den måten at når du booker og bor 10 netter, får du én bonusnatt**.

6. Reis med menneskets beste venn og få mer plass – Noen ganger setter dyrevennlige hoteller av de største rommene til dem som reiser med kjæledyr, fordi – rett skal være rett – deres komfort er viktigere enn din. Så vurder å ta med deg din pelskledde venn dersom du kunne tenke deg å få et mer romslig og komfortabelt rom.

7. Book på kort varsel – Det er slutt på den tiden da du måtte booke hotelloppholdet ditt flere måneder i forveien. Å booke i siste liten kan faktisk spare deg for ganske mye penger. På Hotels.com kan du for eksempel nå booke helt frem til kl. 05.00, så skulle du få lyst på et hotellrom etter en kveld på byen, er sjansene gode for å gjøre et godt kjøp, ettersom det ofte blir billigere jo senere det blir.

8. Be om å bo høyt oppe for å få et fint rom – Suitene og de beste rommene ligger vanligvis i de øvre etasjene i et hotell, så be om rom i toppetasjene. Selv om du ikke skulle klare å kapre presidentsuiten, vil du uansett få et rom lenger unna gatestøyen.

9. Sjekk inn så sent som mulig hvis du kan tenke deg en oppgradering – Hvis du sjekker inn sent, kan det hende at hotellet er utsolgt for standardrom, som generelt er den romkategorien folk flest bestiller. Dermed er det kanskje mulig å få oppgradering til en høyere kategori.

10. Husk å nevne spesielle anledninger – Pass på å informere hotellet om eventuelle spesielle anledninger, og be om å få et fint rom å feire i. Hvis de får vite det på forhånd, har de mulighet til å forberede et passende rom, og kanskje finner du en flaske champagne som venter på deg i en flott suite. Husk: Ikke ring hotellet med en spesiell forespørsel mellom klokken 10.00 og 13.00, siden sjansen er stor for at de da har en lang kø med gjester som venter på å sjekke ut.

11. Makten i anmeldelser og sosiale medier – Gjesteanmeldelser og eksponering i sosiale medier er veldig viktig for hoteller for tiden. Når du sjekker inn, kan du fortelle dem at du vil skrive en anmeldelse og at du følger dem på Instagram og vil tagge og snappe hotellet ved enhver anledning. «Og kremt, et fint rom, vær så snill?»

12. Be om et hjørnerom – Sikre deg alltid et hjørnerom hvis noen er ledige. Bygningsplanen tilsier som regel at disse rommene har flest kvadratmeter og vinduer, og samtidig det laveste støynivået. Det vil føles som om du har et finere rom uten faktisk å betale for et. Det kan også være verdt å finne ut om hotellet har vært gjennom noen oppussinger i det siste, slik at du eventuelt kan bestille et av de nyere rommene.

13. Vær hyggelig mot personalet – Når du ankommer hotellet, kan du vise de ansatte at du er på deres side og gjerne kan vente dersom det er hektisk og de har det veldig travelt. Det skader aldri å oppføre seg vennlig og høflig overfor resepsjonspersonalet, og kanskje kan det føre til et bedre rom eller til og med fordeler som sen utsjekking, frokostbonger, en flaske vin eller å få strøket minibarregningen.

14. Kostnadsfrie luksusgoder – Hotellenes «freebies» har tatt seg kraftig opp de senere årene. Glem såpe i dusjen – ofte kan du få designer-toalettartikler som bodylotion, ansiktsmasker og skjønnhetsartikler. Andre ting kan være eksotisk te og snacks, tøfler, glossy magasiner og skrivesaker. Noen hoteller tilbyr også bruksgjenstander som bærbare WiFi-enheter, paraplyer og sykler.

15. Spør om frokosttilbud når du sjekker inn – Hvis rompakken ikke inkluderer frokost, er det alltid lurt å spørre om det er noen spesialtilbud i hotellrestauranten, særlig til frokost. Det kan også være mulig å få store rabatter på mat, en invitasjon til happy hours bare for gjester eller spesielle 2-for-1-tilbud.

16. Vurder å betale for klubb- eller executive-nivå – Noen hoteller, særlig forretningshoteller, har en executive-klubb som gir deg tilgang til en rekke goder, tjenester og bonustilbud. For en beskjeden sum kan du få tilgang til en egen lounge med kostnadsfri drikke og snacks, vaskeritjenester, oppgraderte rom og gratis WiFi, aviser og blader. Av og til er det verdt å spandere litt for å få mye.

17. Det som er skrot for noen, kan være verdifullt for andre – Det er så mye som blir lagt igjen på hoteller, fra enkle, praktiske nødvendigheter som omformere og hårbørster opp til luksuriøse designartikler. Så ikke vær redd for å spørre om hva som befinner seg i hittegodset, dersom du kommer på noe du trenger.

18. Hemmelige putemenyer – Én meny på rommet ditt handler kanskje ikke om romservice eller klesvask. Mange hoteller har begynt å tilby reisende den samme luksusen som de er vant med hjemmefra, så putemenyer er den nye normen. Hvis du har lett for å få vondt i rygg og nakke, kan du be om putealternativer. Resepsjonen har vanligvis et stort utvalg, fra veldig faste til kjempemyke.

Prøv ut disse reisetipsene selv og besøk Hotels.com for å velge mellom flere hundre tusen overnattingssteder over hele verden.

SLUTT

For mer informasjon, ta kontakt med Hotels.com nordisk pressekontor på nora.maki@cohnwolfe.com eller ring +358 41 433 1078.

Merknader til redaktører
¥Mobile Travel Tracker-undersøkelse utført av OnePoll i november 2017. Data basert på 9000 respondenter i 30 land.

* Priser er oppdatert per 22. januar 2018 og avhengig av ledig kapasitet. Alle priser på Hotels.com er inkl. skatter og avgifter, men vi gjør oppmerksom på at lokale myndigheter enkelte steder pålegger en avgift per person per natt. Du finner mer detaljert informasjon under «Obligatoriske gebyrer» på hvert enkelt hotells informasjonsside.

**Hemmelige priser er tilgjengelige for brukere av appen til Hotels.com, medlemmer av Hotels.com® Rewards og personer som kan låse opp de hemmelige prisene på nettstedet gjennom å abonnere på e-poster fra Hotels.com. Hemmelige priser vil vises der hvor du kan se banneret «Din hemmelige pris» i søkeresultatene. Kun tilgjengelig på utvalgte hoteller og for utvalgte datoer. Underlagt betingelser og vilkår.

*** Bonusovernattingen inkluderer ikke skatter og avgifter. Bonusovernattingens verdi baseres på gjennomsnittsverdien av de ti overnattingene. Se gjeldende betingelser og vilkår.

Hotels.com L.P. driver Hotels.com, en ledende formidler av hotellovernatting. Hotels.com tilbyr reisende et av de største utvalgene av hotellovernatting på Internett, både uavhengige og kjente hotellkjeder samt steder med selvbetjening. Hos oss finner du all informasjon du trenger for å kunne bestille det perfekte hotelloppholdet. Kundene våre kan gjennom mobilappen vår bestille hotellopphold til rabatterte priser, såkalte hemmelige priser**, og Hotels.com Rewards-kunder kan tjene opp og løse inn bonusnetter*** på tusenvis av hoteller verden over. Med Hotels.com Mobile Concierge til iPhone har du alltid en lokal ekspert i lomma. Med få tastetrykk kan du bestille transport, mat, levering, bord på restaurant og mye annet.

© 2018 Hotels.com, LP. Hotels.com, The Obvious Choice, Hotels.com Rewards og Hotels.com-logoen er varemerker eller registrerte varemerker som tilhører Hotels.com, LP i USA og/eller andre land. Alle andre varemerker tilhører sine respektive eiere.