BUCKETLISTA: SMAKA PÅ LÄCKRA STREET FOOD-RÄTTER, LÄRA SIG SPRÅK OCH GE SIG UT PÅ ROAD TRIPS MED FÖRÄLDRARNA

En generation av kulturallätare: En ny undersökning visar att generation Y gärna bockar av sina bucketlistor i sällskap med reslystna mor-/farföräldrar

• Häng med mormor! Hotels.coms nya undersökning avslöjar att en tredjedel av deltagarna i undersökningen bland generation Y (30 %) föredrar att bocka av sina bucketlistor i sällskap med sina föräldrar eller mor-/farföräldrar
  • Generation Y äter sig runt klotet genom att testa lokala street food-rätter, och detta är vanligare på deras bucketlistor än att besöka kinesiska muren eller frihetsgudinnan
  • Selfiemål: På en knapp femtedel (19 %) av bucketlistorna ingår “att ta en selfie vid ett vattenfall” eller “att knäppa en bild på en bergstopp” (18 %)
  • New York (47 %), Tokyo (27 %) och Las Vegas (21 %) är de platser där stadsresenärerna allra helst vill tillbringa en bonusnatt
  • Bucketlistor är i ropet. Nio av tio uppger att de planerar att bocka av alla punkter på sina listor

STOCKHOLM, 20 oktober 2017: Den tiden är förbi när man planerade sina resor till olika berömda sevärdheter. Enligt en ny forskningsrapport* från Hotels.com™ innehåller dagens bucketlistor kultur, andligt sökande, nya upplevelser och kunskaper och fantastiska naturscenerier. Vem var det som sa att generation Y är ytlig?

Men det som verkligen överraskar är med vem de vill ha sällskap. En tredjedel (30 %) vill beta av sin bucketlista i sällskap med en förälder eller mor-/farförälder – och helst resa i sällskap med någon som är klok och erfaren och som har varit med förr – att jämföras med hur många som vill resa i sällskap med kändisar (9 %), syskon (27 %) eller på egen hand (25 %).

Att se norrskenet (35 %), besöka kinesiska muren (32 %) eller klättra upp i Eiffeltornet (27 %) rankas högre på bucketlistan än att besöka Taj Mahal eller åka helikopter över Grand Canyon. Drygt en av tio vill ge sig på något mer udda, exempelvis resa till Amazonas djungel (12 %), utforska Nordpolen (11 %), besöka en kaffeplantage (10 %) eller träffa jultomten i Lappland (9 %).

Att arbeta eller studera utomlands i ett år finns med på mer än en tredjedel av bucketlistorna (36 %) liksom att testa lokala street food-rätter under resorna (32 %). Idag är det inte lika populärt som förr att besöka klassiska turistmål. Det framgår med all önskvärd tydlighet av det faktum att en av tre (33 %) helst vill utforska mindre städer medan nära en fjärdedel (24 %) idag skulle vilja ta en selfie från Route 66.

Så här ser topp-fem-bucketlistan över upplevelser ut:

1. Arbeta eller studera utomlands i ett år (36 %)
  2. Uppleva polarsken, i norr eller söder (35 %)
  3. Lära sig ett språk eller en färdighet utomlands (34 %)
  4. Göra en road trip genom städer bortom allfarvägarna (33 %)
  5. Testa lokala street food-rätter på semestern (33 %)

Denna globala forskningsrapport har gjorts av Hotels.com för att fira deras belöningsprogram** som innebär att tio hotellnätter belönas med en gratis bonusnatt. I rapporten anges också på vilka destinationer svenska resenärer allra helst skulle vilja tillbringa sin bonusnatt. Topp fem är New York (47 %), Tokyo (27 %), Las Vegas (21 %), Sydney (21 %) och Rio de Janeiro (18 %).

När det handlar om exklusiva övernattningar drömde de reslystna om att bo på ett ishotell, ett undervattenshotell och ett slott, med Plaza i New York som nummer ett på tiobästalistan.

Tiobästalistan över övernattningsställen:

1. Plaza i New York (34 %)
  2. Ett slott (29 %)
  3. Bellagio i Las Vegas (26 %)
  4. Ritz i Paris (26 %)
  5. The Beverly Hills Hotel i Beverly Hills (25 %)
  6. Burj Al Arab Jumeriah i Dubai (25 %)
  7. Savoy i London (24 %)
  8. Ett undervattenshotell (23 %)
  9. Ishotellet i Jukkasjärvi i Sverige (22 %)
  10. Emirates Palace i Abu Dhabi (21 %)

När det handlar om att få inspiration till sin bucketlista visar undersökningen på en ny trend där resvana mor-/farföräldrar har en hel del att lära yngre resenärer om att fånga dagen. Ungefär en femtedel (19 %) av undersökningsdeltagarna under 30 år hämtar inspiration från sina mor-/farföräldrar eller föräldrar.

Isabelle Pinson från Hotels.com brand säger följande: “Denna nya trend där generation Y hämtar inspiration från äldre är ett fascinerande fenomen. Vi vill uppmuntra alla att sätta igång och skriva sin egen bucketlista. Om du behöver inspiration, kolla först med din farmor eller mormor om inte hon har några häftiga tips! Om du planerar att ge dig ut och resa och bocka av din bucketlista, glöm då inte att du när du bokat tio hotellnätter genom Hotels.com Rewards får en gratis bonusnatt. Ladda ner mobilappen Hotels.com. Här finns hundratusentals förslag på sevärda platser över hela världen att sätta upp på din bucketlista. Varför inte övernatta i en trädhydda?”

Den coola Instagramstjärnan Baddie Winkle tipsar just nu generation Y om resor över hela världen på #BadAssBucketList Tour med Hotels.com. Här delar hon bland annat med sig av sina egna erfarenheter och resmål – allt från cocktailparty på New Yorks hustak till sambadans i Brasilien och glamorösa och häpnadsväckande shower på Moulin Rouge i Paris. Följ med och låt dig inspireras på hennes Instagramkonto och Hotels.com på Instagram och Facebook.

SLUT

För mer information, bilder eller intervjuförfrågningar, kontakta Hotels.com Nordics presskontor på  nora.maki@cohnwolfe.com.

Meddelanden till utgivare

Undersökningen har gjorts av One Poll i september 2017. Uppgifterna baserar sig på svaren från 6 788 deltagare i 28 länder varav 300 vuxna svenskar.

** Hemliga priser är tillgängliga för Hotels.com app-användare. Hotels.com belönar även medlemmar och kunder som prenumererar på Hotels.com via e-post med hemliga priser. Hemliga priser visas där “Din hemliga pris” -banner är bland sökresultaten och finns endast på utvalda hotell och specifika datum. Med förbehåll för fullständiga villkor.

*** Skatter och avgifter ingår inte i bonusnatten. Värdet av bonusnatten är baserat på det genomsnittliga värdet av alla 10 nätter sammanlagt. Fullständiga villkor finns här.

Hotels.com L.P. driver Hotels.com, en ledande webbsida för hotellbokningar, med internationella kedjor och all-inclusive-resorter till lokala favoriter och bed & breakfast, tillsammans med all information som behövs för att boka en härlig vistelse. Kunder sparar direkt genom hemliga priser***, och medlemmar i Hotels.com Rewards kan tjäna och lösa in bonusnätter** på tusentals hotell över hela världen. Hotels.com Concierge för iPhone är som att ha en lokal expert i fickan och ger snabb tillgång till tjänster som transport, matleverans, restaurangbokningar och aktiviteter.

© 2017 Hotels.com, LP.Hotels.com och Hotels.coms logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken tillhörande Hotels.com, LP i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.