SPÄNNANDE NÄTTER

Stockholm, xx oktober 2017 – Den som vill ha lite läskigt bus till sitt godis under Halloween borde strunta i de vanliga maskeradkläderna och i stället boka in sig på ett hemsökt hotell. En ny studie1 från Hotels.com® visar att en av fem svenskar gärna skulle vilja tillbringa en natt på en plats där det spökar och att nästan hälften av dem skulle kunna tänka sig en nattlig skräckupplevelse. Därför har våra hotellexperter sammanställt en lista över hemsökta hotell runtom i världen för att skapa den rätta spöklika stämningen såhär i oktober.

1. Ballygally Castle, Nordirland

Om du tycker att det inte är tillräckligt magiskt att bo på ett slott borde du boka spökrummet på Ballygally Castle i Nordirland för att få uppleva något lite mer omskakande. Det ryktas att det finns tre vänligt sinnade spöken som vandrar runt i tornen, men det är i ett speciellt rum som den ursprungliga ägarens fru, lady Isabella Shaw, sägs husera. Detta hemsökta rum ligger längst upp och nås via spiraltrappan i slottets äldsta del. Gäster som bott där har berättat att de hört henne knacka olycksbådande på dörren. Slottet erbjuder även en spöktur där man kan möta de två andra spökena och lära sig mer om byggnadens historia.

Ballygally Castle kan bokas för 952 SEK per rum och natt.

1. Bourbon Orleans Hotel, New Orleans

Det välkända Bourbon Orleans Hotel, som ligger i de vackra franska kvarteren, har en lång och intressant historia. Byggnaden inrymde först den vackra och historiska Orleans Ballroom and Theatre, som senare gjordes om till ett kloster. Många historier om de hemsökta rummen är därför lika gamla som byggnaden. Det av hotellgäster älskade hotellet anses vara ett av New Orleans mest hemsökta och det är så spöklikt att det är en viktig del av den spök- och andevandring som anordnas i New Orleans.

Bourbon Orleans Hotel kan bokas för 1 070 SEK per rum och natt*

1. Hotel Burchianti, Florens

Det här boutiquehotellet är visserligen vackert, men är ändå inget för den med klent hjärta eftersom det sägs vimla av spöken och osaliga andar här. Besökare har hävdat att de sett barn hoppa längs korridorerna och ett kvinnligt spöke som suttit i en stol. Förutom den spöklika stämningen kan besökarna njuta av de historiska originalfresker från 1500-talet som finns runt om i hotellet. Så sent som förra året fastnade faktiskt ett spöke på ett fotografi som tagits i hotellet, så varför inte hoppas att det är er tur nu i oktober?

Hotel Burchianti kan bokas för 909 SEK per rum och natt*

1. Toftaholm Herrgård, Sverige

Är du modig nog att övernatta på idylliska Toftaholm Herrgård vid den småländska sjön Vidöstern? På detta hotell med anor från 1300-talet har hotellgäster upplevt oförklarliga ljud och dörrar och fönster som stängts om morgonen. Hotellet sägs hemsökas av en ung bondpojke som förälskat sig i godsherrens dotter men hängde sig när hon tvingades gifta sig med en annan.

Toftaholm Herrgård kan bokas för 1 069 SEK per rum och natt*

1. The Russell Hotel, Sydney

Rusell Hotell anordnar spökturer för de gäster som vill veta mer om hotellets förflutna. Det ligger i det numera trendiga området The Rocks, som tidigare lockade till sig en del skumma figurer och mindre pålitliga sjömän. En av dessa sjömän sägs aldrig ha gett sig av och hemsöker fortfarande rum åtta, där vissa gäster berättat att de sett honom stå och stirra på dem från sängens fotända.

The Russell Hotel kan bokas för 867 SEK per rum och natt*

1. The Mermaid Inn, Rye

Det pittoreska och historiska Mermaid Inn i brittiska Rye i East Sussex hemsöks av ett antal vålnader och har ett eget “spökrum”. Flera kända personer har sagt sig blivit väckta av mystiska ljud i sovrummet. Unna dig något till Halloween och boka en skrämmande hotellvistelse.

The Mermaid Inn kan bokas för 1056 SEK per rum och natt*

Vill du ha en extra spöklik upplevelse till Halloween? Registrera dig för Hotels.com Rewards och spara pengar omedelbart. När du samlat 10 nätter får du en bonusnatt så att du får möjlighet att hämta dig från förskräckelsen**.

– SLUT –

Hotels.com L.P. driver Hotels.com, en ledande webbsida för hotellbokningar, med internationella kedjor och all-inclusive-resorter till lokala favoriter och bed & breakfast, tillsammans med all information som behövs för att boka en härlig vistelse. Kunder sparar direkt genom hemliga priser***, och medlemmar i Hotels.com Rewards kan tjäna och lösa in bonusnätter** på tusentals hotell över hela världen. Hotels.com Concierge för iPhone är som att ha en lokal expert i fickan och ger snabb tillgång till tjänster som transport, matleverans, restaurangbokningar och aktiviteter.

© 2017 Hotels.com, LP.Hotels.com och Hotels.coms logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken tillhörande Hotels.com, LP i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.

* Priserna i detta pressmeddelande är hämtade 9 oktober 2017 och baseras på hotellefterfrågan. Alla hotellpriser inkluderar skatter i rumspriset, men observera att vissa städet debiterar en extra turismskatt per person och natt. För ytterligare information så kan man läsa mer om detta på hotellets informationssida under fliken “Meddelanden och avgifter”.

** Hemliga priser är tillgängliga för Hotels.com app-användare. Hotels.com belönar även medlemmar och kunder som prenumererar på Hotels.com via e-post med hemliga priser. Hemliga priser visas där “Din hemliga pris” -banner är bland sökresultaten och finns endast på utvalda hotell och specifika datum. Med förbehåll för fullständiga villkor.

*** Skatter och avgifter ingår inte i bonusnatten. Värdet av bonusnatten är baserat på det genomsnittliga värdet av alla 10 nätter sammanlagt. Fullständiga villkor finns här.