Svenskarna dominerar Hotels.coms lista över de mest uppskattade hotellen

31 nordiska hotell har under året tävlat om att bli utsett till det “mest uppskattade” hotellet enligt Hotels.com® Loved by Guests Awards 2018. Och det är gästerna själva som utser vinnarna.

Helsingfors toppar listan över uppskattade städer i Norden, men det går att checka in på prisvinnande hotell på drygt 90 platser i Norden. Sverige toppar listan med elva hotell på listan, Finland kommer tvåa med åtta hotell, medan Danmark och Norge har sex hotell var. I både Sverige och Danmark är de mest uppskattade hotellen utspridda över olika städer. I Danmark finns dessa hotell i sex städer och i Sverige i nio. I Finland och Norge är hotellen koncentrerade till tre städer i respektive land.

De fem nordiska städer som är mest uppskattade enligt Loved by Guests Awards:

1. Helsingfors, Finland – 5 hotell
  2. Oslo, Norge – 3 hotell
  3. Stockholm, Sverige – 3 hotell
  4. Bergen, Norge – 2 hotell
  5. Jyväskylä, Finland – 2 hotell

Hotels.com menar att det bästa sättet att ta reda på vilka hotell som är mest uppskattade är att fråga kunderna själva … så det var vad vi gjorde. Eftersom recensioner har blivit mer betydelsefulla än de officiella stjärnmärkningarna har Hotels.com tittat på över 25 miljoner gästrecensioner på Hotels.coms för att utse vinnarna.

Konkurrensen var hård och det var så många som 3 400 hotell i 91 länder som identifierades som enastående. De vinnande hotellen behövde ha ett betyg på minst 9,4 (av 10) för att definieras som ett av världens mest uppskattade hotell och 31 nordiska klarade den gränsen.

Globalt sett var USA överlägset med 1 498 hotell som utsågs till “mest uppskattat”. På topp-fem-listan följer sedan Italien (232), Storbritannien (192), Kanada (126) och Spanien (101).

De städer globalt som resenärer har störst chans att checka in på ett prisvinnande hotell är: Rom (39), Florens (38), London (36), Hanoi (36) och Venedig (32) – vilket ger Italien ett försprång eftersom tre av de fem städerna är italienska. Ladda ner Hotels.coms mobilapp för att ta del av de bästa hotellerbjudandena på dessa populära platser och få tillgång till hemliga priser.

De mest uppskattade

Under 2017 var det 22 hotell runtom i världen som fick det fantastiska betyget 10 av 10, vilket är en imponerande prestation. Storbritannien stjäl showen med sex hotell med toppbetyg, därefter följer USA med fem och Tjeckien med två hotell. Korea, Nya Zeeland, Vietnam, Island, Portugal, Turkiet, Brasilien, Kanada och Bali har ett hotell var med toppbetyg.

Bäst i klassen

Oavsett om du är ute efter en stunds välbefinnande, en solsemester eller lite lyx kan du hitta det bland vinnarna i Hotels.coms Loved by Guests topp-100-lista. Eftersom det finns 1 000 hotell i 10 kategorier – lyx-, affärs-, boutique, LGBT-, strand-, skid-, familje-, spa-, nya och All Inclusive-hotell – kommer du inte att sakna alternativ när du planerar nästa resa. De 100 bästa i varje kategori finns med på listan så att du kan skräddarsy semestern efter dina behov.

Nordiska hotell anses vara bland de bästa för familjer, affärsresande, skid-, spa- och lyxturister. Danmark rankas bäst i familjeklassen och Norge får fyra priser i skidklassen. Finland får två priser i skidklassen och ett i affärsklassen. Sverige får priser i affärs-, spa- och lyxklasserna.

“Loved by Guests-priserna utgår helt från gästrecensionerna på Hotels.com – de bra, jättebra och fantastiska omdömena! Vi vet att människor i dag bryr sig mer om gästrecensioner än om antalet stjärnor. Därför gör vi recensionerna supertydliga och lyfter fram de hotell som verkligen utmärker sig. På mobilen går det lätt att ögna igenom recensioner om exempelvis den galet stora sängen, den himmelska avokadon på toasten, spabehandlingen som förändrade livet eller hotellpersonalens fantastiska service. Det finns 25 miljoner verifierade gästrecensioner att inspireras av inför nästa resa och som du kan ta hjälp av för att välja ett hotell som passar dina behov”, säger Johan Svanström, chef för Hotels.com Brand.

De prisvinnande hotellen kan bokas via Hotels.coms prisbelönta mobilapp som finns för iOS och Android. Titta efter Loved by Guests-symbolerna för att hitta din favorit. Kolla in de prisbelönta hotellen på Facebook och Instagram genom att använda hashtaggen #LovedbyGuests eller besök https://sv.hotels.com/page/loved-by-guests-2018/

Slut

För ytterligare information kan ni kontakta Hotels.com® nordiska press kontor via

nora.maki@cohnwolfe.com eller per telefon +358 (0)41 433 1078.

Kommentarer till redaktören

*För att ett hotell ska utses till ett av de mest uppskattade måste det ha fått genomsnittsbetyget 9,4 eller högre av gästerna, baserat på minst 50 recensioner som gjorts under perioden december 2016 – november 2017.

**För topp-100-listan valdes hotell med betyget 9+ ut till varje kategori och rankingen baseras på recensioner från perioden december 2016 – november 2017.

De mest eftertraktade hotellen per land

USA 1498
Egypten 1
Jamaica 1
Qatar 1

De mest eftertraktade hotellen per stad

Städer i EMEA

Rom 39
Florens 37
London 35
Venedig 31
Barcelona 30
Paris 29
Prag 28
Amsterdam 24
Lissabon 22
Berlin 21

De mest eftertraktade nordamerikanska städerna

New York 20
Montreal 17
Chicago 17
Houston 16
Vancouver 12
Quebec 12
Washington 11
Austin 11
Key West 10
Charleston 10

De mest eftertraktade städerna i APAC

Hanoi 36
Tokyo 18
Siem Reap 15
Hoi An 13
Kyoto 12
Bangkok 10
Taipei 10
Ubud 10
Seoul 7
Singapore 6

De mest eftertraktade städerna i LATAM

Mexico City 12
Buenos Aires 11
Santiago 9
Bogotá 8
Cancun 6
Sao Paulo 5
Cusco 5
Puerto Vallarta 5
La Fortuna 5
Cartagena 4

Om Hotels.com®
Hotels.com är precis rätt ställe om du letar efter någonstans att bo. Vi älskar resor och det vet vi att du också gör. Därför har vi gjort det enkelt att boka via oss. På Hotels.com finns hundratusentals boenden på olika platser i världen och sajten finns också i 90 lokala varianter på 41 språk. Så oavsett om du letar efter något prisvärt i Vegas, trädhus i Thailand eller en villa i Venezuela så finns allt bara ett klick bort. Med vårt förmånliga lojalitetsprogram tjänar du ihop till bonusnätter medan du sover och får tillgång till rabatterade erbjudanden som exempelvis Hemliga priser … kunde det bli bättre? Även bokningarna har blivit smartare. Med över 25 miljoner gästrecensioner och en app som är så enkel att använda att den laddats ner mer än 60 miljoner gånger kan du vara säker på att du hittar en plats som passar dig perfekt.

*** Skatter och avgifter ingår inte i bonusnatten. Värdet av bonusnatten är baserat på det genomsnittliga värdet av alla 10 nätter sammanlagt. Registrering samt bokningar kan göras via www.hotels.com nätsidan samt via applikationen som kan laddas via Apple Store och Google Play. Fullständiga villkor finns här.

© 2018 Hotels.com, LP.Hotels.com och Hotels.coms logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken tillhörande Hotels.com, LP i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.